2011-01-28

Hur?


Bloggen Please Copy Me som skrivs av Mattias Åkerberg väckte idag en fråga om vilken väg copywriters tar in i yrket. En högst relevant och intressant fråga tyckte jag som vill ta en väg, vilken som, in i det yrket. Jag har, som jag nämnt tidigare, frilansat som copywriter. Haft några små uppdrag via vänner och bekanta främst.

Men när jag söker jobb på byrå så får jag alltid samma svar. “Nja, du har ju ingen byråerfarenhet, så nej tack”.

Måhända är detta bara en snäll omskrivning för; “Nej, du suger på att skriva reklam så vi kommer aldrig i världshistorien att anställa dig”.

Om det dock är så som de säger så är min stilla undran; hur skaffar jag mig min första byråerfarenhet?

Sen undrar jag även vad som är så fantastiskt speciellt med just byråerfarenhet? 

Jag har jobbat som konsult i sex-sju år, både i Sverige och Danmark. Jag vill inte direkt kalla mig osocial. Och att samarbeta är förstås viktigt som konsult. Man har allas ögon på sig. Man är både säljare och säljobjekt på samma gång.

Att jobba med olika sorters människor har jag också stor erfarenhet av. Kodknackare är inte alltid de mest sociala varelser som finns. Att lura ur dem information kan ibland kräva lite lock och pock. Kreativa, översociala entreprenörer har jag också erfarenhet av. Där får jag istället lugna, dämpa och skala bort information som kommer utöver det jag är ute efter. Samarbete med konstnärliga illustratörer har jag också haft. Där får man killa under hakan vid rätt tillfälle och peka med hela handen i andra situationer.

Sen om jag går tillbaka lite i tiden så sommarjobbade jag på flyttfirma mellan universitetsstudierna på terminerna. Då fick jag öva på att tala med folk som folk är mest och att lägga fram argument på ett akademiskt korrekt sätt. Flyttgubbesvenska är inte samma sak som professorsvenska kan jag meddela om nu någon trodde det.

Detta gör mig ju bara mer nyfiken på vilka märkliga, absurda och svåra situationer jag kan tänkas ställas inför på en reklambyrå. Jag är villig att anta utmaningen.

Kreativitet är ju svårt att mäta förstås. Jag vill ändå hävda att jag innehar ett rätt stort mått av denna flyktiga vara. Språkmässigt älskar jag att flumma runt bland ord, skapa nya och blanda betydelser och lära mig nya.

Nuförtiden har jag ju till och med läst på Berghs.

Så hur?

1 kommentar:

  1. Varför inte skicka den här intressanta texten till några byråmänniskor och se om de svarar? Jag förstår precis vad du menar!

    SvaraRadera