2011-01-28

Ölnörderi 2010


Med anledning av att Ratebeer, nätforumet för ölnördar som jag, släpper sin lista över världens 100 bästa öl 2010 så tänkte jag själv summera mitt 2010 vad gäller öl.

Året som gick har för mig varit mitt i särklass bästa ölår sen jag snöade in på öl lite mer seriöst för ungefär sju år sen. Jag har haft ett intresse av öl och dess smaker i princip sen jag fyllde 20 år och lagligt fick handla denna dryck på systembolaget. I början fanns dock inte samma utbud att tillgå som idag, ölintresset tidigare revolverade dessutom lika mycket kring yrseln som kring smaken.

Fucking close to water?
Som tidigare nämnt, för ungefär sju år sedan fick jag upp ögonen för amerikansk öl och då först tog mitt intresse fart igen. Mina tidigare erfarenheter av amerikansk öl var de samma som Monty Python gjorde kända i sin kommentar om “making love in a canoe”. På den tiden var jag relativt omedveten om att microbryggeritraditionen som börjat bubbla i Sverige härrörde från USA. Men i och med upptäckten så öppnade sig en helt ny värld av oprövade amerikanska öl som dessutom toppade alla mina tidigare favoriter med hästlängder.

Hursomhelst, ratebeer släppte sin lista nu och jag summerar mitt år med viss koppling till denna.

Brewdogs Abstraktserie
På listans plats 100 ligger Brewdog Abstrakt AB:04, en öl som ingår i Brewdogs exklusiva Abstraktserie i begränsad upplaga. Just 04:an är en imperial stout, bryggd med kaffe, kokos och världens starkaste chili. Jag köpte två, och har testat den ena. En mycket häftig upplevelse, den är tung i smaken, nästan seg i konsistensen och har en tydlig ton av chili, dock ingen hetta.

For helvedde!
Honk!
Jag jobbade i Danmark i princip hela 2010 och hade därmed tillgång till en hel del öl som inte finns lika enkelt att tillgå i Sverige. Ett av bryggerierna som fanns väl representerade på danska krogar och i vissa affärer är Goose Island, ett mycket bra bryggeri med en hel del spännande öl i sitt utbud. Toppnoteringarna för mig var deras Bourbon County Stout (plats 19) och Nightstalker (plats 92). Båda dessa öl är rejäla imperial stouts med intensiv doft och smak. Jag har några olika årgångar av den bourbonfatlagrade Bourbon County Stout kvar. Nightstalkern, som i princip är samma öl men utan fatlagringen men istället är torrhumlad, har jag en flaska kvar av. Dessa skall lagras några år för ytterligare förfining av smakerna.

De Struise no. 1
En ny bekantskap för mig var De Struise Brouwers från Belgien. Deras Pannepot (plats 30) blev en favorit. Denna öl finns även i lite olika varianter, bland annat; Pannepot Reserva (plats 74), Pannepot Grand Reserva (inte med på årets lista). Jag håller med om placeringarna. Reservan är faktiskt inte bättre än den vanliga. Grand Reservan från 2005 har jag ännu inte provat. Den får stå till sig ännu ett tag. Deras Black Albert (plats 55) var en mycket trevlig stout, som jag tyvärr inte har sparat något exemplar av.

Alesmiths mumma
Mängden danska öl jag haft möjlighet att testa är förstås stor, men jag nöjer mig med att konstatera att några av favoriterna är: Amager Hr. Fredriksen (inte med på listan), Mikkeller Black Hole (inte med på listan), Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel (plats 18), Mikkeller Beer Geek Breakfast (plats 38) och Mikkeller 1000 IBU (inte med på listan). Även Amager Rated XX (inte med på listan) var en kul bekantskap. Den har 23 humlesorter och följdaktligen en smula spretig i smakbilden men icke desto mindre en smakupplevelse. Även Mikkellers I Beat yoU (inte med på listan) var en fantastisk öl som fastnade i medvetandet.

Andra minnesvärda öl från 2010 har varit Hair of the Dog Adam (plats 60), Alesmith IPA (plats 66), St Bernardus Abt 12 (plats 53), Hoppin Frog Boris the Crusher (plats 85), Alesmith Speedway Stout (plats 6). Jag har förmodligen, av förklarliga skäl, glömt ett gäng öl, men ni orkar ändå inte läsa om allt ängsligt skryt från mig. =)


Men för att inte bara rapa upp massa ölnamn rätt upp och ner så måste jag gå in på mina topp tre upplevelser under 2010.

En growler med gudadryck!
På tredje plats kommer Russian River Pliny the Younger (plats 3). Jag hade förmånen att få vara med och dela en growler av denna episka brygd, tack Christer. Det är en dubbel IPA, men bryggeriet kallar den snarare en trippel IPA. Den har tre gånger så mycket humle som en norma IPA och torrhumlas vid fyra separata tillfällen. Smaken är massiv. Det går inte att värja sig mot mängden humle som slungas mot smaklökarna, faktum är att efter mina två glas så kändes munnen så smått bortdomnad. En i sanning fantastisk ölupplevelse som jag kanske inte kan upprepa inom överskådlig framtid med tanke på att ölen endast säljs över disk en dag om året. På plats i Santa Rosa, California.

Sveriges bästa bryggeri!


På andra plats kommer ett antal upplevelser av samma öl. Svenska Närke Kaggen Stormaktsporter (plats 1 på listan över världens bästa öl 2011!). Denna öl har jag köpt några gånger under året och varje gång slår den mig med häpnad. Det är en fantastiskt komplex imperial stout, bryggd med ljunghonung och lagrad på ekfat i två och en halv månad. Jag kan bara säga att om du har intresse av fantastisk öl och dessutom gillar svenskproducerat så måste du köpa vid tillfälle.

En episk bärs helt enkelt.

Min förstaplats viker jag åt Westvleteren 12 (plats 2) och Westvleteren 8 (plats 11). Dessa öl som inte “får” säljas utanför klostrets väggar är mytiskt omspunna som de bästa i världen sen många år. Mycket förmodligen beroende på att de är så svåra att få fatt på, men också för att de faktiskt lever upp till myten. Jag hade möjligheten att lägga vantarna på några flaskor av varje sort och lyxade till det med en parallellprovning av 8:an och 12:an hemma. I mitt fall hade 8:an ett år extra på nacken jämfört med 12:an och hade därmed en något mer balanserad smakbild. 12:an hade förstås lite mer av allt smakmässigt, men i balans vann 8:an. Detta får ändå ses som min höjdpunkt under 2010 att äntligen få smaka dessa legendariska öl.

Nu skall jag sluta tjata om öl för den här gången. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar