2011-02-21

Lite om allt: Jemen

Nu har jag slarvat ett tag. Idéer har det inte saknats, snarare tvärtom. Jag har haft svårt att fullfölja en idé för att nästa hela tiden pockat på uppmärksamhet. Egypten, Jemen, Melodifestivalen, jobb, matlagning, öl, Big Brother, knark (kopplat till Jemen) etc etc etc.

Så istället för att skriva om ett ämne så skriver jag om flera. Eller spånar loss på ren svenska. För överskådlighetens skull delar jag upp mina tankar i flera inlägg. 

Jemen. Rebellerna i Jemen har ingen bra möjlighet att genomföra liknande uppror som det i Egypten tydligen. Anledningen stavas nästan som ett populärt husdjur; kat. Militären uppmuntrar tuggandet av kat och priserna har sänkts nyligen i Jemen för att tillgodose att alla tuggare är nöjda och glada. Demonstrationerna börjar yvigt och högljutt för att under eftermiddagen övergå i ett lugnare tempo där rebellerna slappar till och plötsligt blir nöjda och glada över situationen. Inga upproriska tankar får plats med sinnet fullt av kat.

Vad är då kat? Jag hade dålig koll kände jag så lite research var på sin plats ansåg jag.
Kat (Catha edulis) är en växt som växer vilt i stora delar av östra Afrika och Arabiska halvöns södra delar. Som det latinska namnet avslöjar så anses den ätlig. Jmf. Blåmussla (Mytilus edulis) och Karljohansvamp (Boletus edulis)
Det kat har som ovan nämnda ätbara saker inte har är katinon och katin. Två verksamma substanser som påverkar kroppen snarlikt amfetamin.

Det staten i Jemen gör är alltså att man förtrycker rebelliska tankar med billigt, lagligt narkotikum. Sug på det lövet vettja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar