2011-02-21

Lite om allt: Melodifestivalen

Kan man tävla i musik? Frågan har berörts lite lätt tidigare i denna blogg, men nu är man i vilket fall igång igen och tävlar.
Nu är inte jag någon musikexpert på något sätt, men är jag ensam om att tro att alla inte sjunger på riktigt? Första deltävlingen tyckte jag mig se lipsynk utföras så dåligt att jag vill utnämna det till läppsunk. Autotune är numera ett populärt verktyg som innebär att i princip vilken glad karaoke-entusiast som helst kan sjunga rent. Skall inte säga att jag hört så mycket sånt i "mello", som det tydligen kallas numera, för där kan man nämligen höra både en och flera riktigt sura toner gå igenom det förinspelade.

För så tror jag att det ligger till. De har en förinspelning, troligen autotunad och tillrättalagd, och sen sjunger de live för glatta livet ovanpå detta. En tokstressad ljudtekniker sitter redo med volymratten och fyller i live där deltagarnas röster inte räcker till och skruvar ner när han tror att live-sången duger. Därav både dålig lipsynk såväl som härlig falsksång. Det sämsta av två världar helt enkelt.

Om man nu skall tävla i musik så tycker jag det borde vara lite mer som i idrott. Har man en dålig dag så vinner man ingen guldmedalj oavsett om materialet är bra. Det gäller att leverera vid rätt tidpunkt. Bort med dopning inom musiken!

Och för de som inte har koll på autotune, kolla här: ALLA kan sjunga, även de som inte ens sjunger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar