2011-01-05

Konsekvens, kontinuitet och tidsaspekt

Tänkte bara nämna en liten sak. Jag har länge funderat på att börja blogga, men av olika anledningar har jag inte börjat förrän nu. Därför kommer jag förmodligen att blanda högt och lågt, gammalt och nytt, och kanske rentav glömma bort det emellanåt. Men jag kommer att kämpa på. Hav förtröstan kära läsare (om jag har några).

I väntan på dagens ölprovning/pokerkväll så kan jag till exempel meddela ett litet vintips. Min mor, som nyligen fyllde pensionär kom förbi hemmet på väg mot en liten semester på varmare ort. De skulle stanna över natten för att flyga söderöver dagen efter. Som en god son tänkte jag förära min ömma moder med en liten present, men varför ge bort en pryl när en upplevelse ofta är så mycket trevligare.

Jag handlade sålunda ingredienser för en boeuf bourguignon och skred till verket. Råkade överdosera en smula på det rökta sidfläsket, men det gick bra ändå. Det som var mest kul var ändå vinet. Jag slog på stort (i min värld) och hittade efter lite research följande vin: Serego Alighieri Vaio Armaron Amarone Classico 2005.
Det fanns några flaskor kvar på mitt närmaste systembolag så jag passade på. Detta var i sanning en upplevelse. Jag är mer av en ölnörd i normala fall, men ett gott vin kan verkligen vara fantastiskt. Och detta var ett sådant vin. Tillsammans med den mustiga grytan jag lagat så var det en sån där matchning som man inte får varje dag direkt. Topp tre av mina vinupplevelser skulle jag vilja säga. Sen skulle jag inte vilja säga så mycket mer just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar