2011-01-09

Ölprovning och poker

Ölprovningen sist gick galant. Jag fick ju i uppgift att hålla i en liten provning med så brett (pun intended) innehåll som möjligt. Helst skulle deltagarna få prova på öl de aldrig tidigare testat. Min line up bestod av följande öl:
De är från vänster: Coors Light, Westmalle Dubbel, Left Hand Haystack Wheat, Oud Beersel Oude Geuze Vieille, Aecht Schlenkerla Rauchbier, Great Divide Yeti, Unser Aventinus och Fuller's India Pale Ale. 

Coors-ölen tog jag med för att sätta lite perspektiv på saker och ting. Alltså öl utan smak och öl med smak. Jag behöver kanske inte säga att den placerade sig tämligen solitt sist i gänget. Förvisso var det flera som hade lite problem med Geuzen också, men den har i alla fall rejält med karaktär och smak. En smak som förvisso kan kräva lite tillvänjning. Hursomhelst, det blev en intressant afton och de två som gick som segrare ur denna strid var Unser Aventinus och Yeti.

Unser Aventinus var en ny bekantskap även för mig, en tysk vetebock med rejäl skjuts i smak och även i styrka. Den sportar habila 8,2 procent och har en mycket trevlig karaktär och smakbild. Yetin är en gammal bekant till mig och den levererar som vanligt. En imperial stout på hela 9,5 procent och en mycket komplex smakbild. En favorit helt enkelt. 

Rökölen Aecht Schlenkerla föll många på läppen. Den har en doft och en smak av rökt kött. Många får kopplingar till bacon, rökt fläsk och liknande. Det kan låta märkligt för den som aldrig provat, men det finns något mycket sympatiskt över detta. Tips att prova någon gång för den hugade med andra ord. 

Jag ordar inte så mycket om de övriga idag, om någon är intresserad så ställ lite frågor i kommentarerna så skall jag försöka svara så gott jag kan. 

Alla ölen testades för övrigt blint så deltagarna fick ingen annan input än själva ölen vid provningstillfället. De fick också gissa på stil och land eller rentav bryggeri och öl. Det är svårare än man tror när testen utförs helt blint kan jag meddela. 

Pokerspelet gick riktigt bra, många sköna böljningar av marker fram och tillbaka över bordet. Vi hann med tre turneringar och undertecknad lyckades med att bli tvåa i första, etta i andra och fyra i tredje, av fem spelare. Lite lagom förvirrande uppradning av siffror där, men jag tror nog ni hängde med. 

Tja, det var det för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar